جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان، علاوه بر زیبایی به بسیاری لوکس و شیک است. این سبک طراحی داخلی، با الهام از بناهای باقی مانده دوران ایران باستان در خانه‌ها پیاده سازی می‌شود. زمانی که از بناهای باقی مانده ایران باستان صحبت می‌شود، بی اختیار ذهن همه‌ی ما به سمت پارسه یا پرسپولیس می‌رود. بنایی که در زمان هخامنشیان ساخته شد و با تمامی آسیب‌هایی که به آن وارد شده، چنان عظمتی دارد که بعد از گذشت 2500 سال و با وجود تهاجم اسکندر هنوز هم پابرجا و استوار است. در بخش بعدی مقاله، توضیحاتی درباره پارسه خدمت شما عزیزان ارائه دادیم.

دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان
دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

پارسه

پارسه را با نام‌های متفاوتی می‌شناسیم در حالی که بسیاری از ما ایرانیان حتی نام واقعی آن را نمی‌دانیم. پارسه در اصل نام تخت جمشید یا پرسپولیس است. پرسپولیس (پارسه شهر) نامی است که یونانیان باستان به آن داده‌اند و تخت جمشید پس از فراموش شدن پادشاهان هخامنشی سر زبان‌ها افتاد؛ گرچه از جمشید به عنوان پادشاهی رشید و استوار در شاهنامه فردوسی نام برده شده است. محال است که ایرانیان بی هیچ غروری از آن دوران یاد کنند و به پیشینیان خود بی توجه باشند.

در آن زمان پارسه شهری دیدنی و آباد بود که در نخستین روز بهار یعنی نوروز، سیاستمداران متفاوتی به این شهر می‌آمدند و هدایایی را به پادشاه پارسیان پیشکش می‌کردند. ارنست امیل هرتسفلد یک ایران شناس آلمانی بود که در دوران رضاشاه پهلوی و تحت نظارت ایشان، به تحقیق درباره‌ی پارسه پرداخت. این مرد آلمانی اذعان داشت که پارسه برای جشن گرفتن و نشان دادن عظمت و شکوه پادشاهان بوده است.

پارسه
پارسه

هنر و معماری در پارسه

معماران و متخصصان بسیار زیادی از ملل مختلف که تحت نفوذ هخامنشیان بودند، گرد هم آمدند تا به طراحی و ساخت پارسه بپردازند. از ویژگی‌های این بنا می‌توان به ستون‌های بلند به همراه سرستون‌هایی به شکل شیر و اسب بالدار، اشاره نمود. البته از آنجایی که سقف این بنا چوبی بوده، پس از تهاجم اسکندر و به آتش کشیدن پارسه چیزی از سقف آن باقی نمانده است. بر خلاف تصور عموم، تنها متریال برای ساخت پارسه سنگ نبوده و در ساخت بخش‌های بسیار زیادی از آن، چوب بکار برده شده.

شاید بسیاری از شما عزیزان مخاطب سایت سورن ویلا تصورتان بر این باشد که میان سنگ‌ها برای ساخت پارسه، از ملات استفاده شده و باید به شما بگوییم که برای چسباندن سنگ‌ها به یکدیگر، آن‌ها را کاملا صاف و یکنواخت می‌کردند تا سنگ‌ها به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند.

هنر و معماری در پارسه
هنر و معماری در پارسه

فضای مورد نیاز برای دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

سبک ایران باستان، شباهت‌هایی با دکوراسیون داخلی سبک کلاسیک دارد. دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان بسیار خاص است و در هر فضایی قابل طراحی و اجرا نیست. اگر بخواهید که سبک ایران باستان را در خانه‌تان پیاده سازی کنید، باید بدانید که برای اجرای آن نیاز به خانه با متراژ بالا دارید؛ علاوه بر آن باید خانه یا ویلا سقف بسیار بلندی داشته باشد و جالب توجه است که هر چه سقف بلندتر باشد، بیش از پیش شکوه و عظمت این سبک نمایان می‌شود. اگر شرایطی که گفتیم مقدور باشند، طراحان و متخصصان سورن ویلا می‌توانند به بهترین شکل ممکن شما را به آنچه که می‌خواهید برسانند.

چه المان‌هایی در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان اجرا می‌شوند

توجه داشته باشید که اجرای المان‌های متفاوت و اجرای این سبک در خانه، نیاز به بودجه‌ی هنگفتی است؛ بنابراین قبل از تصمیم گیری درباره طراحی داخلی خانه‌تان به فکر هزینه‌ها باشید. کارشناسان تیم سورن ویلا در این باره به مخاطبان سایت سورن ویلا، به صورت رایگان مشاوره خواهند داد.

نقش سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

یکی از متریال‌های پر استفاده در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان، سنگ مرمر است. سنگ مرمر علاوه بر نمای داخل خانه، در نمای خارجی خانه نیز استفاده دارد. در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان، درب‌های سنگین که گاهی اوقات ارتفاعشان به 3 متر هم می‌رسد، به همراه دیوارهایی با قاب‌های مرمری طراحی شده‌اند، دیده می‌شود.

نقش سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان
نقش سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

رنگ بندی و تزئینات در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

برای طراحی داخلی از تندیس‌های باستانی و حکاکی‌هایی به خط میخی و … استفاده می‌کنند. برای رنگ بندی از رنگ‌های خنثی مانند سفید، در کنار رنگ‌های چشمگیر و باشکوه مانند آبی ارغوانی یا زرشکی استفاده می‌کنند. بکار بردن رنگ طلایی نیز ایده بسیار جذابی برای طراحی ویلا یا خانه به این سبک است.

طراحی سقف و ستون‌ها

همانطور که بالاتر اشاره کردیم طراحی ستون‌های بلند به همراه سرستون‌هایی به شکل موجودات افسانه‌ای یک المان بسیار دیدنی در این سبک است. انواع گوناگون معرق کاری و منبت کاری بر روی سقف خانه به دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان از واجبات است و به شکوه و جلال بنا می‌افزاید. اما یک تفاوت میان این سبک با سبک کلاسیک این است که در سبک کلاسیک از اشکال هندسی گرد و در سبک ایران باستان از چند ضلعی‌ها بهره می‌برند.

نورپردازی در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان، نیاز به یک منبع نوری قوی است و هرچه نور بیشتر باشد بهتر است. سقف‌های مرتفع این امکان را می‌دهند که پنجره‌های بزرگ طراحی شوند و همین باعث نورگیری بیشتر خانه است.

اتاق نشیمن در سبک ایران باستان

در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان، برای اتاق نشیمن می‌توان از هنر آینه کاری و دیگر هنرهای ایرانی که در آن دوران رواج یافته بود، استفاده کرد. تزئینات اتاق نشیمن باید به دقت انتخاب شوند تا به صورت کامل با دیگر عناصر خانه هم‌خوانی داشته باشند. همچنین می‌توان از تندیس‌های باستانی به عنوان تزیینات در این فضا استفاده کرد.

مبلمان در دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان

طراحی مبلمان سلطنتی بزرگ در اینگونه خانه‌ها مشاهده می‌شود. اما موضوعی که دور از توجه اغلب افراد جامعه است، این است که این مبلمان باید حتما در خانه‌ای با متراژ بالا طراحی شوند و در صورتی که خانه متراژ بالایی نداشته باشد؛ نه تنها مبلمان سلطنتی به چشم بیننده زیبا نمی‌آیند، بلکه سبب می‌شود تا فضای بسیار زیادی از خانه اشغال شود.

اتاق خواب‌ها در سبک ایران باستان

همانطور که گفتیم، سبک ایران باستان تاکید خاصی بر شکوه و زیبایی دارد؛ بنابراین کاملا قابل حدس است که در اتاق خواب باید یک تخت‌خواب سلطنتی با پوشش بالایی پارچه از جنس ابریشم طراحی کرد. گرچه هنگام انتخاب پارچه حتما به اصول رنگ بندی دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان توجه کنید.

محدودیت‌هایی که احتمالا با آن‌ها مواجه می‌شوید

دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان مجلل، چشمگیر و بسیار لاکچری است و نمایانگر اصالت و اقتدار ایرانیان است، اما جزئیات طراحی در این سبک بسیار زیاد هستند؛ بنابراین به تمامی نکاتی که در مقاله اشاره کردیم توجه فراوانی داشته باشید تا با مشکل رو به رو نشوید. هزینه‌های بالا و محدودیت در فضا مانع آن می‌شوند که شما یک خانه با دکوراسیون داخلی سبک ایران باستان را داشته باشید. یک مشکل دیگر که با آن مواجه خواهید شد، ضوابط سازمان نظام مهندسی است. طبق قانون، هیچ ملک مسکونی نباید ارتفاع سقف بیش از سه متر داشته باشد.

سورن ویلا

از سال 1389 تا به امروز شرکت سورن ویلا به استخدام افرادی حرفه‌ای و متخصص در زمینه دکوراسیون داخلی، طراحی ویلا، بازسازی ویلا و … پرداخته است. تیم سورن ویلا یکی از بهترین‌ها در کار خود هستند و آن‌ها تضمین خواهند کرد، آنچه که از خانه خود متصورید را به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا نمایند. مخاطبان سایت سورن ویلا می‌توانند از طریق شماره‌های 09122155348 و 44277178(021) با کارشناسان شرکت در ارتباط باشند و از خدمات آن استفاده کنند.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها